
Volvon uusi täyssähköinen automalli on nyt esitelty ja tilattavissa. Volvo ES90 -mallin voit valita joko takavetoisena tai nelivetoisena. Nelivetomalli on saatavana kahdella eri teholuokalla. Ensimmäiset Volvo ES90 -autot saapuvat maahan loppuvuodesta 2025 ja asiakastoimitukset helmikuusta 2026 lähtien.
Ovh. | Max. vääntö Nm | Teho hv | Akku- kapasiteetti KWh brt/nto | WLTP Range* | Vetopaino kg | Verotusarvo vapaa/käyttö | |
Volvo ES90 Single Plus | 76.350 | 480 | 333 | 92/88 | 650 | 1.600 | 1085/1025 |
Volvo ES90 Single Ultra | 83.900 | 480 | 333 | 92/88 | 650 | 1.600 | 1195/1135 |
Volvo ES90 Twin Ultra | 89.100 | 670 | 449 | 106/102 | 700 | 2.000 | 1275/1215 |
Volvo ES90 Twin Performance Ultra | 94.700 | 870 | 680 | 106/102 | 700 | 2.000 | 1355/1295 |



*Ilmoitetut energiankulutusarvot ja toimintamatkat on mitattu EU-lainsäädännön määrittelemällä testillä (WLTP) riippumattomassa tutkimuslaitoksessa. WLTP-mittaus on suoritettu laboratorio-olosuhteissa malliversion vakiovarusteisella autolla. Mittauksessa saadut arvot ovat tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun ja ne perustuvat keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eikä niillä voida kuvata tarkalleen auton tapauskohtaista kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ajoneuvon lopullinen sertifiointi on kesken, ilmoitettu WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka-arvio perustuu valmistajan tekemään alustavaan arvioon ja saattaa muuttua.
Uudesta henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustavasta (WLTP) johtuen autoon valitut varusteet voivat vaikuttaa energiankulutukseen ja toimintamatkaan hinnastossa esitetyistä arvoista poiketen.
Käytännön ajotilanteissa kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, ulko- ja sisälämpötila, sähkölämmittimien ja muiden sähkövarusteiden käyttö, ilmastoinnin ja lämmityslaitteen käyttö, esilämmitys ja -viilennys, keli- ja ajo-olosuhteet, tieprofiili, ajoneuvon rengastus ja pyörien tuumakoko, rengaspaineet, matkustajien määrä sekä ajoneuvon kuormaus. Tämän vuoksi kulutus ja toimintamatka voivat poiketa merkittävästikin ilmoitetuista WLTP-mittauksen mukaisista arvoista.
Matala lämpötila tai korkea ajonopeus vaikuttavat sähköauton kulutukseen enemmän kuin polttomoottoriauton. Talvikäytössä sähköauton kantama jää tyypillisesti huomattavasti keskimääräisiä olosuhteita alhaisemmaksi. Mikäli autolla esimerkiksi ajetaan suurilla ajonopeuksilla, vedetään perävaunua tai sillä ajetaan talviolosuhteissa lyhyitä ajomatkoja, sen kulutus voi olla jopa moninkertainen ilmoitettuun verrattuna.